Ons onderwijsconcept

Op verschillende manieren leren

Leren kan je op zoveel verschillende manieren. Ons onderwijsconcept sluit daar op aan. In de ochtend richten wij ons op lessen waarbij de kinderen op verschillende niveaus werken aan de kernvakken rekenen, lezen, taal en spelling. Drie middagen in de week werken de kinderen aan geïntegreerd thematisch onderwijs met behulp van IPC (https://ipc-nederland.nl) Alle zaakvakken komen binnen deze thema’s aan bod en daarbij leren de kinderen verschillende 21e -eeuwse vaardigheden zoals bijvoorbeeld het doen van onderzoek. De thema’s duren van vakantie tot vakantie en eindigen vaak in een vorm van presentatie, waarbij ook regelmatig ouders uitgenodigd worden.

Visie op het jonge kind

Jonge kinderen zijn nog volop in ontwikkeling. Hierin verschillen kleuters van schoolkinderen die al leerrijp zijn. Dit heeft alles te maken met de ontwikkeling van de hersenen. Op de Rank zijn wij ons bewust van de ontwikkelingspsychologie van het jonge kind. We weten wat kleuters zijn en hoe zij het beste ontwikkelen. Dit zie je terug in ons onderwijs:

  • Er is veel aandacht voor bewegen. Vrij, maar ook geleid. Zodat de hersenverbindingen optimaal kunnen ontwikkelen.
  • We creëren veel ruimte voor zintuigelijke ervaringen. Met name buiten worden onze zintuigen optimaal geprikkeld.
  • Er is een belangrijke rol voor (vrij en geleid) spel. Dit is bij uitstek de manier waarop jonge kinderen zich ontwikkelen. We faciliteren en optimaliseren de kwaliteit van het spel. Dit doen we door een rijke omgeving en waar nodig als leerkracht spelimpulsen te geven.
  • Er is veel ruimte voor muziek, dans, zingen, creativiteit en de fijne motoriek.

Zo ontwikkelen onze kleuters zich optimaal. Ze maken zich de leervoorwaarden eigen die ze straks nodig hebben voor het schoolse leren.
Kleuters worden gemiddeld gezien tussen de 5 en de 8 jaar leerrijp. Elk kind heeft daarin zijn eigen unieke tempo. Jongens zijn over het algemeen iets later dan meisjes (0,5 – 2 jaar). Dit tempo heeft niets te maken met intelligentie.

Op de Rank is daarom de schoolrijpheid een indicatie voor de overgang naar groep 3. Het is een proces dat we zorgvuldig doorlopen samen met ouders.

 

Kernvakken

leren is belangrijk

We vinden het belangrijk dat de kernvakken rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen goed aangeboden worden. Dit is de basis voor de meeste vaardigheden.
In iedere les is er een leerdoel waar we de kinderen actief bij betrekken. In de les is er ruimte voor afstemming op niveau. De kinderen werken in werkboekjes of bij sommige vakken op een laptop of tablet. ICT zien wij als hulpmiddel en niet als doel op zich. We werken met een goed leerlingvolgsysteem waarin we op een planmatige manier evalueren. Dit alles zorgt ervoor dat kinderen een stevige basis meekrijgen in de kernvakken.

IPC Thematisch werken

Leren is meer dan alleen met je neus in de boeken!

Naast de kernvakken vinden wij het belangrijk dat de kinderen hun talenten ook op een andere manier kunnen ontwikkelen. In het middagprogramma werken we met IPC (International Primary Curriculum) dat aansluit bij onze leefwereld.
Bij IPC-werken we vanuit een thema waarin alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen. De vakken staan bij IPC niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken.