Op verschillende manieren leren
Leren kan je op zoveel verschillende manieren. Ons onderwijsconcept sluit daar op aan. In de ochtend richten wij ons op lessen waarbij de kinderen op verschillende niveaus werken aan de kernvakken rekenen, lezen, taal en spelling. Drie middagen in de week werken de kinderen aan geïntegreerd thematisch onderwijs met behulp van IPC (https://ipc-nederland.nl) Alle zaakvakken komen binnen deze thema’s aan bod en daarbij leren de kinderen verschillende 21e -eeuwse vaardigheden zoals bijvoorbeeld het doen van onderzoek. De thema’s duren van vakantie tot vakantie en eindigen vaak in een vorm van presentatie, waarbij ook regelmatig ouders uitgenodigd worden.
Visie op het jonge kind
Jonge kinderen zijn nog volop in ontwikkeling. Hierin verschillen kleuters van schoolkinderen die al leerrijp zijn. Dit heeft alles te maken met de ontwikkeling van de hersenen. Op de Rank zijn wij ons bewust van de ontwikkelingspsychologie van het jonge kind. We weten wat kleuters zijn en hoe zij het beste ontwikkelen. Dit zie je terug in ons onderwijs:
- Er is veel aandacht voor bewegen. Vrij, maar ook geleid. Zodat de hersenverbindingen optimaal kunnen ontwikkelen.
- We creëren veel ruimte voor zintuigelijke ervaringen. Met name buiten worden onze zintuigen optimaal geprikkeld.
- Er is een belangrijke rol voor (vrij en geleid) spel. Dit is bij uitstek de manier waarop jonge kinderen zich ontwikkelen. We faciliteren en optimaliseren de kwaliteit van het spel. Dit doen we door een rijke omgeving en waar nodig als leerkracht spelimpulsen te geven.
- Er is veel ruimte voor muziek, dans, zingen, creativiteit en de fijne motoriek.
Zo ontwikkelen onze kleuters zich optimaal. Ze maken zich de leervoorwaarden eigen die ze straks nodig hebben voor het schoolse leren.
Kleuters worden gemiddeld gezien tussen de 5 en de 8 jaar leerrijp. Elk kind heeft daarin zijn eigen unieke tempo. Jongens zijn over het algemeen iets later dan meisjes (0,5 – 2 jaar). Dit tempo heeft niets te maken met intelligentie.
Op de Rank is daarom de schoolrijpheid een indicatie voor de overgang naar groep 3. Het is een proces dat we zorgvuldig doorlopen samen met ouders.